Siden 2016 har Michael Møller Hansen arbejdet på at starte en produktion af kvalitetsflødeboller helt fra bunden. Fredag er han klar til at gå i luften, men der er brug for investorer for at komme videre.
Vissenbjerg: Michael Møller Larsen er glad for flødeboller. Kvalitetsflødeboller - og han er så glad for dem, at han har sat sig for, at gøre dem til sin levevej.
Siden 2016 har han eksperimenteret hjemme i køkkenet på Møllevej i Vissenbjerg. Han har eksperimenteret sig frem til det, han opfatter som det perfekte skum, en sprød bund af chokolade, den rigtige styrke på chokoladen og forskellige toppings.
Fredag 30. november, når juletræerne tændes rundt omkring i kommunen, går han - hvis de sidste tilladelser som forventet kommer i hus - i luften med en webutik med én vare på hylderne - flødeboller.
-
Firmanavnet er Sweet NortFlødebollen lanceres under navnet Ærli', fordi den er, hvad den giver sig ud for. Når der er vaniljeskum i, er det med ægte vanilje.
Flødebollerne er økologiske, men har i skrivende stund ikke fået den endelige godkendelse, så den kan blive ø-mærket. Det forventes dog at være på plads de nærmeste dage.
Lanceringen er planlagt til fredag 30. november, hvor Michael Møller Larsen holder lounge reception i sit hjem på Møllevej 21.
I begyndelsen sælges flødebollerne, fire stk. for 50 kroner, via hjemmesiden www.ærli.dk, også den forventes at være klar 30. november.
Et bryllup satte det i gang
- Jeg bliver aldrig træt af flødeboller, men jeg er træt af dårlige flødeboller, fastslår Michael Møller Larsen, der blev sporet ind på sin drøm om at leve af den søde spise, da han serverede hjemmelavede flødeboller som dessert for nogle vennepar.
De faldt i så god smag, at det ene par bestilte ham til at lave 300 styk - to smagsvarianter til hver gæst - til dets bryllup.
- Bagefter var der mange af bryllupsgæsterne, der ville købe flere. Jeg sagde i først omgang ja, men kunne ikke overholde det, så jeg lovede dem at lave en forretning, fortæller Michael Møller Larsen, der herefter gik i gang med sin første businessplan.
Han ville lave en kvalitetsflødebolle for hele familien, den måtte ikke være for dyr, og den skulle have en lang holdbarbed, så den kunne nå ud til alle via detailhandelen.
Hjulpet på vej af sin uddannelse som biokemiker har han ved hjælp af naturlig kemi udviklet et skum, så hans flødeboller kan holde sig længere end sammenlignelige produkter på markedet.
Han har lavet rigtig mange flødeboller i processen, lavet smagstest, hvor de blev holdt op imod for eksempel Frellsens og Summerbirds flødeboller og har efterhånden fundet frem til sin egen udgave af den søde spise.
Marcipan - nej tak
Skummet er pakket helt ind i chokolade, hvilket også er medvirkende til den lange holdbarhed. Michael Møller Larsen kan nemlig ikke selv lide marcipan. Chokoladenips i bunden gør den sprød. I første omgang vil han kun fremstille flødeboller med vaniljeskum og forskellige toppings, for det er dyrt at ændre produktionen. Til nytår har han dog planer om en variant med champagnesmag. Chokoladen er med 60 procents cacaoindhold, for det foretrækker de fleste, har han konstateret.
Prisen kommer til at ligge noget højere en Samba-flødebollerne, som de fleste kender, men til gengæld konkurrencedygtigt i forhold til andre kvalitetsflødeboller på markedet. Fire styk for en 50'er.
I første omgang har Michael Møller Larsen fået en produktionsaftale med chokoladefirmaet Konnerup & Co. i Vester Aaby. Her vil flødebollerne blive håndopsprøjtet, det betyder en mindre produktion, derfor han satser Michael Møller Larsen i begyndelsen på salg fra sin webshop og på at få aftaler med caféer og specialbutikker.
Brug for investorer
Men han lægger ikke skjul på, at drømmen er at få sit eget fuldautomatiske produktionsanlæg, som kan sprøjte flødeboller ud til det ganske land. Han har været i kontakt med Erhvervsparken TEP i Tommerup St. om lokaler. Han mangler bare investorerne.
- Det er investorer, der kan gøre os store. Vi vil gerne have vores flødeboller bredt ud over hele landet
Indtil videre har familien dækket alle udgifter selv.
- Vi har investeret omkring 300.000 kroner ved at spinke og spare, med kone og fire børn vil jeg ikke sætte det hele på spil, siger Michael Møller Larsen, der håber at finde investorer, der vil spytte 500.000 kroner i til blandt andet til markedsføring ud over Facebook-gruppen. I næste step får han brug for en investering på tre-fire mio. kroner.
- Kan vi bare få en procent af markedet i Danmark, er vi glade, siger en håbefuld Michael Møller Larsen.